تبلیغات
پایگاه اطلاع رسانی میثم تمار - سخن بزرگان

مولتی هاستر

پایگاه اطلاع رسانی میثم تمار - سخن بزرگان

ما خواسته ها را فعل می کنیم

از ما بخواهید ...............
صفحه خانگی اضافه به علاقمندی ها نسخه ی موبایل
تبلیغات

معرفی سایت به دوستان

 
نام شما :
ایمیل شما :
نام دوست شما:
ایمیل دوست شما:


Powered by ParsTools

آمار

کل مطالب ارسالی:
کل نویسندگان:
بازدید امروز:
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل:
بازدید کل :
آخرین بازید :
آخرین بروزرسانی:

خوش آمدید
تبلیغات

حضرت آیت الله خامنه ای

 

 

 

 


امام زمان علیه سلام‌اللَّه، رمز عدالت و مظهر قسط الهى در روى زمین است. به همین جهت است كه همه‌ى بشریت، به شكلى انتظار ظهور آن حضرت را مى‌كشند. البته مسلمانان به صورت مشخص، این انتظار بزرگ را معلوم و تحدید كردند و شیعیان نسبت به شخصى كه این لباس بر قامت او دوخته شده است، آگاهیهاى روشن و مشخص كننده‌اى هم دارند.

******

موضوع امام زمان عج اللَّه تعالى فرجه الشریف، با این دید، نه مخصوص شیعه و نه حتى مخصوص مسلمین است. بلكه انتظارى در دل همه‌ى قشرهاى بشر و ملتهاى عالم است. امیدى است در دل بنى‌آدم؛ كه تاریخ بشریت به سمت صلاح حركت مى‌كند. این امید، به بازوان قوت مى‌بخشد، به دلها نور مى‌دهد و معلوم مى‌كند كه هر حركت عدالتخواهانه‌اى، در جهت قانون و گردش طبیعى این عالم و تاریخ بشر است. به همین خاطر است كه وقتى ملت ما، قبل از پیروزى انقلاب به مبارزات مشغول بودند، احساسشان این بود كه در جهت پیشرفت به سمت آرمان بشریت حركت مى‌كنند. بعد از پیروزى انقلاب هم احساس ملت ایران این است كه هر حركت و هر اقداممان؛ هر مبارزه‌اى كه كردیم و هر رنجى كه تحمل نمودیم، در جهت مقصودى است كه میان آحاد بشر و همه‌ى اهل معرفت مشترك است. مقصود، استقرار عدالت، و هدف، رسیدن به عدل براى بشر است. و اسلام این عدل را تأمین مى ‌كند.

******

ارتباط قلبی‌ یكایك‌ مردم‌ مؤمن‌ با مقام‌ ولایت‌ عظمی‌ و ولی‌الله‌ اعظم‌، یكی‌ از بركاتی‌ است‌ كه‌ از مشخص‌ بودن‌ مهدی‌ موعود(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف‌) در عقیده‌ی‌ مردم‌ ما ناشی‌ می‌شود. ما علاوه‌ بر اعتقاد به‌ اصل‌ وجود مهدی‌ و این‌كه‌ كسی‌ خواهد آمد و دنیا را از عدل‌ و داد پر خواهدكرد، شخص‌ مهدی‌ را هم‌ می‌شناسیم‌ و نام‌ و كنیه‌ و پدر و مادر و تاریخ‌ ولادت‌ و كیفیات‌ غیبت‌ و اصحاب‌ نزدیك‌ و حتی‌ بعضی‌ از كیفیات‌ هنگام‌ ظهور او را نیز می‌دانیم‌. اگرچه‌ آن‌ شخصیت‌ درخشان‌ و خورشید تابان‌ را در بیرون‌ و محیط زندگی‌ خود نمی‌بینیم‌ و او را تطبیق‌ نمی‌كنیم‌، اما معرفت‌ به‌ حال‌ او داریم‌

******

رابطه‌ی‌ بین‌ شیعیانی‌ كه‌ این‌ اعتقاد را دارند، با مقام‌ ولایت‌ و مهدی‌ موعود، یك‌ رابطه‌ی‌ دایمی‌ است‌ و چه‌قدر خوب‌ و بلكه‌ لازم‌ است‌ كه‌ یكایك‌ ما، قلبا هم‌ این‌ رابطه‌ را با توجه‌ و توسل‌ و حرف‌ زدن‌ با آن‌ حضرت‌ حفظ كنیم‌. طبق‌ همین‌ زیاراتی‌ كه‌ وارد شده‌ و بعضا مأثور است‌ و به‌ احتمال‌ زیاد به‌ خود معصوم‌(ع‌) مستند می‌باشد، این‌ رابطه‌ی‌ قلبی‌ و معنوی‌ بین‌ آحاد مردم‌ و امام‌ زمان‌(عج‌) یك‌ امر مستحسن‌، بلكه‌ لازم‌ و دارای‌ آثاری‌ است‌; زیرا امید و انتظار را به‌ طور دایم‌ در دل‌ انسان‌ زنده‌ نگه‌ می‌ دارد.

******

انتظار، یكی‌ از پربركت‌ترین‌ حالات‌ انسان‌ است‌; آن‌ هم‌ در انتظار دنیایی‌ روشن‌ از نور عدل‌ و داد. "یملا الله‌ به‌ الارض‌ قسطا و عدلا". خدای‌ متعال‌ به‌ دست‌ او، سرزمین‌ بشری‌ و همه‌ی‌ روی‌ زمین‌ را از عدالت‌ و دادگستری‌ پرخواهدكرد. انتظار چنین‌ روزی‌ را باید داشت‌. نباید اجازه‌ داد كه‌ تصرف‌ شیطانها و ظلم‌ و عدوان‌ طواغیت‌ عالم‌، شعله‌ی‌ امید را در دل‌ خاموش‌ كند. باید انتظار كشید. انتظار، چیز عجیبی‌ است‌ و دارای‌ ابعاد گوناگونی‌ می‌باشد. یكی‌ از ابعاد انتظار، اعتماد و امیدواری‌ به‌ آینده‌ و مأیوس‌ نبودن‌ است‌. همین‌ روح‌ انتظار است‌ كه‌ به‌ انسان‌ تعلیم‌ می‌دهد تا در راه‌ خیر و صلاح‌ مبارزه‌ كند. اگر انتظار و امید نباشد، مبارزه‌ معنی‌ ندارد و اگر اطمینان‌ به‌ آینده‌ هم‌ نباشد، انتظار معنی‌ ندارد. انتظار واقعی‌، با اطمینان‌ و اعتماد ملازم‌ است‌. كسی‌ كه‌ شما می‌دانید خواهد آمد، انتظارش‌ را می‌كشید و انتظار كسی‌ كه‌ به‌ آمدنش‌ اعتماد و اطمینان‌ ندارید، انتظاری‌ حقیقی‌ نیست‌. اعتماد، لازمه‌ی‌ انتظار است‌ و این‌ هر دو، ملازم‌ با امید است‌ و امروز این‌ امید، امری‌ لازم‌ برای‌ همه‌ی‌ ملتها و مردم‌ دنیا می باشد.

******

ما كه‌ منتظر امام‌ زمان‌ هستیم‌، باید در جهتی‌ كه‌ حكومت‌ امام‌ زمان‌(علیه‌الاف‌ التحیه‌والثناءوعجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌) تشكیل‌ خواهد شد، زندگی‌ امروز را در همان‌ جهت‌ بسازیم‌ و بنا كنیم‌. البته‌، ما كوچكتر از آن‌ هستیم‌ كه‌ بتوانیم‌ آن‌ گونه‌ بنایی‌ را كه‌ اولیای‌ الهی‌ ساختند یا خواهند ساخت‌، بنا كنیم‌; اما باید در آن‌ جهت‌ تلاش‌ و كار كنیم‌.

******


مظهر عدل‌ پروردگار، امام‌ زمان‌(عج‌) است‌ و می‌دانیم‌ كه‌ بزرگترین‌ خصوصیت‌ امام‌ زمان‌(علیه‌الصلاه‌والسلام‌) ـ كه‌ در دعاها و زیارات‌ و روایات‌ آمده‌ است‌ ـ عدالت‌ می‌باشد: "یملا الله‌ به‌ الارض‌ قسطا و عدلا". ما باید امروز جامعه‌ را جامعه‌ی‌ عدالت‌ بكنیم‌. در بنای‌ یك‌ جامعه‌، عدالت‌ از همه‌ چیز مهمتر است‌. عدالت‌، به‌ معنای‌ عدم‌ تبعیض‌ در حقوق‌ و حدود و احكام‌ است‌. عدالت‌، یعنی‌ كمك‌ به‌ مردم‌ محروم‌ و ضعیف‌. عدالت‌، یعنی‌ این‌ كه‌ برنامه‌ها و حركت‌ كلی‌ كشور، در جهت‌ تأمین‌ زندگی‌ مستضعفان‌ باشد. عدالت‌، به‌ معنای‌ این‌ است‌ كه‌ كسانی‌ كه‌ در زیر سایه‌ی‌ سنگین‌ نظام‌ طاغوتی‌، از حقوق‌ خود محروم‌ ماندند، به‌ حقوقشان‌ برسند. عدالت‌، یعنی‌ این‌كه‌ عده‌ی‌ خاصی‌ برای‌ خودشان‌ حق‌ ویژه‌یی‌ قایل‌ نباشند. عدالت‌، یعنی‌ این‌كه‌ حقوق‌ انسانی‌ و اجتماعی‌ و عمومی‌ و حدود الهی‌، یكسان‌ بر مردم‌ اجرا شود. اگر جلوی‌ كسانی‌ كه‌ با تكیه‌ بر فریب‌ و زور و یا بر اساس‌ كارهای‌ ناصحیح‌ و مبتنی‌ بر عقلهای‌ مادی‌ و منحرف‌ از معنویت‌، توانستند به‌ چیزهایی‌ كه‌ حق‌ آنها نبوده‌ است‌، دست‌ پیدا كنند، گرفته‌ شود تا فرصتی‌ برای‌ ادامه‌ی‌ كار خود پیدا نكنند، عدالت‌ تحقق‌ پیدا كرده‌ است‌.

******

او وعده‌ی‌ الهی‌ و مصداق‌ لطف‌ خدا بر انسانیت‌ و بشریت‌ است‌. او مستوره‌ و نمونه‌یی‌ از اولیا و اصفیا و انبیا و برجسته‌ترین‌ بندگان‌ خداست‌. او نمایشگر مبلغ‌ فضل‌ الهی‌ بر بنی‌آدم‌ است‌. اینها چیزهایی‌ است‌ كه‌ خود آنان‌ بیان‌ فرمودند. اگر ما بتوانیم‌ در حد فهم‌ قاصر و ناقص‌ خودمان‌، رشحاتی‌ از این‌ گفته‌ها را درك‌ كنیم‌ و بفهمیم‌، خیلی‌ برد كرده‌ایم‌.

******

ما ملتی‌ منتظر هستیم‌; ملتی‌ كه‌ به‌ امید پیشرفت‌ و موفقیت‌، اقدام‌ و تلاش‌ و انقلاب‌ كرد و موفق‌ شد. ما امروز برای‌ انتظار، باید باب‌ بخصوصی‌ در زندگی‌ خود باز كنیم‌. حقیقتا ملت‌ ما باید روح‌ انتظار را به‌ تمام‌ معنا در خود زنده‌ كند. "ما منتظریم‌"، یعنی‌ این‌ امید را داریم‌ كه‌ با تلاش‌ و مجاهدت‌ و پیگیری‌، این‌ دنیایی‌ كه‌ به‌ وسیله‌ی‌ دشمنان‌ خدا و شیاطین‌، از ظلمات‌ جور و طغیان‌ و ضعیف‌كشی‌ و نكبت‌ حاكمیت‌ ستمگران‌ و قلدران‌ و زورگویان‌ پرشده‌ است‌، در سایه‌ی‌ تلاش‌ و فعالیت‌ بی‌وقفه‌ی‌ ما، یك‌ روز به‌ جهانی‌ تبدیل‌ خواهد شد كه‌ در آن‌، انسانیت‌ و ارزشهای‌ انسانی‌ محترم‌ است‌ و ستمگر و زورگو و ظالم‌ و قلدر و متجاوز به‌ حقوق‌ انسانها، فرصت‌ و جایی‌ برای‌ اقدام‌ و انجام‌ خواسته‌ و هوی‌ و هوس‌ خود، پیدا نخواهد كرد. این‌ روشنایی‌، در دیدگاه‌ ما نسبت‌ به‌ آینده‌ وجود دارد.

******

عقیده به امام زمان، نمی‏گذارد مردم تسلیم شوند؛ به شرطی که این عقیده را درست بفهمند. وقتی که این عقیده به طور حقیقی در دلها جا بگیرد، حضور امامِ غایب در میان مردم حس می‏شود. امام بزرگوار و عزیز و معصوم و قطب عالم امکان و ملجأ همه خلایق، اگر چه غایب است و ظهور نکرده، اما حضور دارد. مگر می‏شود حضور نداشته باشد؟ مؤمن، این حضور را در دل خود و با وجود و حواس خویش حس می‏کند. آن مردمی که می‏نشینند، راز و نیاز می‏کنند؛دعای ندبه را با توجّه می‏خوانند و زیارت آل یاسین را زمزمه می‏کنند و می‏نالند، می‏فهمند چه می‏گویند. آنها حضور این بزرگوار؛ را حس می‏کنند؛ ولو هنوز ظاهر نشده و غایب است. غیبت او، به احساس حضورش  ضرری نمی‏زند. ظهور نکرده است؛ اما هم در دلها و هم در متن زندگی ملت حضور دارد. مگر می‏شود حضور نداشته باشد؟  شیعه خوب کسی است که این حضور را حس کند و خود را در حضور او احساس نماید. این، به انسان امید و نشاط می‏بخشد. این ملت بزرگ، بیش از همه چیز به همین امید نیاز دارد؛ ملتی که در راه خدا و برای عظمت اسلام، مجاهدت و مبارزه می‏کند و افتخار طول تاریخ بشر و همه تاریخ اسلام شده و پرچم اسلام را در زمان ما به اهتزاز در آورده است. چنین ملتی، بیشتر از همه چیز، به همین امید درخشان احتیاج دارد. آن اعتقاد، این امید را به او می‏بخشد.

******

امروز ذهنیت بشر، آماده‌ى آن است كه بفهمد، بداند و یقین كند كه انسان والایى خواهد آمد و بشریت را از زیربارهاى ظلم و ستم نجات خواهد داد؛ همان چیزى كه همه‌ى پیغمبران براى آن تلاش كرده‌اند، همان چیزى كه پیغمبر اسلام در آیه‌ى قرآن، وعده‌ى آن را به مردم داده است: «و یضع عنهم اصرهم و الاغلال التى كانت علیهم» دست قدرت الهى به‌وسیله‌ى یك انسان عرشى، یك انسان خدایى، یك انسان متّصل به عالمهاى غیبى، معنوى و عوالمى كه براى انسانهاى كوته‌نگرى مثل ما قابل درك و تشخیص نیست، مى‌تواند این آرزو را براى بشریت برآورده كند. لذا دلها، شوقها و عشقها به سمت آن نقطه، متوجّه و روزبه‌روز متوجّه‌تر است. ملت ایران، امروز این امتیاز بزرگ را دارد كه فضاى كشور، فضاى امام زمان است. نه فقط شیعه در همه‌ى عالم، بلكه همه‌ى مسلمانان در انتظار مهدى موعودند. امتیاز شیعه این است كه این موعود الهى و قطعىِ همه‌ى طوایف مسلمین، بلكه همه‌ى ادیان الهى را با اسم و رسم و خصوصیات و تاریخ ولادت مى‌شناسد. خیلى از بزرگان ما در همین دوران غیبت، آن عزیز و محبوب دلهاى عاشقان و مشتاقان را از نزدیك، زیارت كرده‌اند. بسیارى از نزدیك با او بیعت كرده‌اند. بسیارى از او سخن دلگرم كننده شنیده‌اند. بسیارى از او نوازش دیده‌اند و بسیار دیگرى بدون این‌كه او را بشناسند، از او لطف و نوازش و محبّت دیده و او را نشناخته‌اند. در همین جبهه‌ى جنگ تحمیلى، جوانانى كه در لحظه‌هاى حسّاس، احساس نورانیت و معنویت كردند، لطفى از غیب به‌سوى دلهاى خودشان حس و لمس كردند و نشناختند و نفهمیدند، بسیارند. امروز هم همان‌طور است.

******

وجود مقدس حضرت بقیةاللَّه (ارواحنافداه) استمرار حركت نبوت‏ها و دعوت‏هاى الهى است از اول تاریخ تا امروز؛ یعنى همان‏طور كه در دعاى ندبه مى‏خوانید، از «فبعض اسكنته جنّتك» - كه حضرت آدم است - تا «الى ان انتهى الامر» - كه رسیدن به خاتم‏الانبیاء (صلّى‏اللَّه ‏علیه ‏واله) هست - و بعد مسأله‏ى وصایت و اهل بیت آن بزرگوار، تا مى‏رسد به امام زمان، همه، یك سلسله‏ى متصل و مرتبط به هم در تاریخ بشر است. این، بدین معناست كه آن حركت عظیم نبوت‏ها، آن دعوت الهى به‏وسیله‏ى پیامبران، در هیچ نقطه‏یى متوقف نشده است. بشر به پیامبر و به دعوت الهى و به داعیان الهى احتیاج داشته است و این احتیاج تا امروز باقى است و هر چه زمان گذشته، بشر به تعالیم انبیا نزدیك‏تر شده است. امروز جامعه‏ى بشرى با پیشرفت فكر و مدنیت و معرفت، بسیارى از تعالیم انبیا را - كه ده‏ها قرن پیش از این، براى بشر قابل درك نبود - درك كرده است. همین مسأله‏ى عدالت، مسأله‏ى آزادى، مسأله‏ى كرامت انسان - این حرفهایى كه امروز در دنیا رایج است - حرفهاى انبیاست. آن روز عامه‏ى مردم و افكار عمومى مردم این مفاهیم را درك نمى‏كردند. پى‏درپى آمدن پیغمبران و انتشار دعوت پیغمبران، این افكار را در ذهن مردم، در فطرت مردم، در دل مردم، نسل به نسل نهادینه كرده است. آن داعیان الهى، امروز سلسله‏ شان قطع نشده است و وجود مقدس بقیةاللَّه‏ الاعظم (ارواحنافداه) ادامه‏ى سلسله‏ى داعیان الهى است، كه در زیارت آل یاسین مى‏خوانید: «السّلام علیك یا داعى‏اللَّه و ربّانى آیاته». یعنى شما امروز همان دعوت ابراهیم، همان دعوت موسى، همان دعوت عیسى، همان دعوت همه‏ى پیغمبران و مصلحان الهى و دعوت پیامبر خاتم را در وجود حضرت بقیةاللَّه مجسم مى‏بینید. این بزرگوار، وارث همه‏ى آنهاست و دعوت و پرچم همه‏ى آنها را در دست دارد و دنیا را به همان معارفى كه انبیا در طول زمان آورده‏اند و به بشر عرضه كرده‏اند، فرا مى‏خواند. این، نكته‏ى مهمى است.

******

 

ما به زمان ظهور امام زمان(ارواحنا فداه) این محبوب حقیقی انسان ها، نزدیک شده ایم. ملت ایران به فضل پروردگار و باهدایت های معنوی ولی الله الأعظم(ارواحنا فداه) خواهد توانست کاخ پر عظمت تمدن اسلامی را بار دیگر در عالم بر افراشته نماید، این آینده قطعی شما است.

جوانان خودشان را برای این حرکت عظیم آماده کنند! نیروهای مؤمن و مخلص این را هدف قرار بدهند! شما جوانان به کمک خدا و به امید او، آن روز را خواهید دید و به دست خودتان ان شاء الله آن روز را خواهید ساخت!




 
حسین آرام جانم

کلیه مطالب درج شده در این سایت مطلق به پایگاه اطلاع رسانی میثم تمار می باشد